Amsterdam is de grootste toeristenstad van Nederland. Het is daarom ook een stuk meer gericht op toeristen met allemaal verschillende souvenir shops en andere winkels die door toeristen vaak bezocht worden. Andere steden, zoals Den Haag, misschien wel een belangrijkere positie in politiek opzicht, maar ze zijn bij lange na niet zo gericht op consumeren en toeristen als Amsterdam. Dit laat ook veel ruimte voor onzekerheid bij consumenten. Hoe vindt ik nou een betrouwbare winkel?
Bekendheid
Als een winkel een naam voor zich heeft, zowel nationaal als internationaal, weet je dat deze winkel goede service zal leveren en de producten met goede kwaliteit aanbiedt. Het betrouwbaarheids probleem komt vooral veel voor bij online winkelen. Aangezien je niet de winkel fysiek kan bezoeken en beoordelen, zijn vooral online shoppers snel sceptisch. Je weet wel van bekende winkels en bedrijven dat ze de exact zelfde service aan je zullen bieden als in de fysieke locaties die ze hebben in het land.
Gelegenheid
Daarnaast maken veel winkels gebruik van locaties die lekker openbaar en makkelijk te bereiken zijn. Ze zetten de souvenirwinkels rondom drukke stadscentra, eetplekken, enzovoort. Aangezien de huur van deze plekken hoog is, en de winkeliers dus afhankelijk zijn van terugkerende klanten en een goede naam, weet je dat de producten die je daar koopt niet opeens kapot gaan als je thuis bent. Je kan daarnaast vaak gebruik maken van retour garanties en andere service die deze winkels verlenen.
Jeugd
Er is ook een externe factor die de ervaring van consumenten op een negatieve manier beïnvloedt: De jeugd. Vooral de jeugd in Amsterdam als studentenstad staat er om bekend te zorgen voor lawaai, vandalisme, en onveiligheid. Veiligheid is iets wat je als consument in veel plaatsen als vanzelfsprekend ziet, maar in Amsterdam is dit niet altijd het geval. Dit is ook niet heel eerlijk naar de winkeliers, aangezien het iets is wat grotendeels buiten hun macht valt om te verbeteren naast beveiligers nemen.
Franchise
Toch is er grotendeels een zelfde ervaring van winkelen in Amsterdam als in andere plekken in Nederland. Dit komt omdat veel winkelketens in Nederland franchise’s zijn. Een franchise is een winkel die op meerdere plaatsen dezelfde naam, logo, en producten gebruikt en aanbied. Deze winkels krijgen instructies en hun producten vaak vanuit een centraal punt. Er is daarom weinig verschil te vinden in de producten die ze aanbieden in een franchise met een andere stad. Een verschil kan wel zijn dat een winkel bepaalde aanbiedingen doet voor feesten of andere omstandigheden die exclusief zijn voor de stad waar die franchise zich in bevindt.
Shoppen in Amsterdam
Tot slot is de mening van consumenten van de winkels in Amsterdam niet erg verschillend van de ervaring die ze hebben met winkels in andere steden. Voor een individuele blik op ervaringen kan je bepaalde review websites bekijken. Daarin hebben personen hun eigen ervaringen gedeeld met wat ze goed vonden en wat ze tegenviel. De reden dat de algemene ervaring met winkels in Amsterdam grotendeels gelijk is, komt omdat er simpelweg weinig verschil te vinden is in het aanbod van winkels en producten in Amsterdam en andere steden.