blog

Incasso Amsterdam, vanaf wanneer is het echt nodig?

13-10-2021

Amsterdam. Niets is vervelender dan je werk af te maken en lang te moeten wachten op de betaling. Toch krijgen veel zzp’ers, kmo’s en andere bedrijven er mee te maken. Soms treedt er een fout op, dat wil zeggen dat de debiteur vergeet te betalen binnen de wettelijke betalingstermijn. Maar er zijn ook situaties waarin de debiteur niet kan betalen of zelfs weigert te betalen. Bellen, mailen en brieven schrijven zijn voor ondernemers doorgaans tijdrovende taken en kunnen voor veel frustratie zorgen. Gelukkig kunt u in Amsterdam ook een incassobureau inschakelen om uw gemiste betalingen te innen. Maar wanneer is het juiste moment om een incassobureau in te schakelen? Je kunt het hieronder lezen.

Openstaande facturen zijn frustrerend

Het openen van een factuur kan voor veel frustratie zorgen. Je eigen rekeningen moeten immers ook betaald worden. Het is echter verstandig om de relatie met de betreffende debiteur niet meteen te versterken. Als u een incassobureau inschakelt, kan dit de relatie met uw klanten onder druk zetten. Er zijn immers “buitenstaanders” bij betrokken. Meestal is dit slechts een obscuur probleem en is het probleem opgelost. Is dit niet het geval, dan moet u ook rekening houden met de andere partij. U moet zich bijvoorbeeld afvragen of u wanbetalers onder uw klanten wilt houden.

De eerste stap zetten is lastig

Als de klant niet betaalt binnen de vooraf bepaalde termijn (indien de betalingstermijn niet wordt onderhandeld, is dit 30 dagen), stuur je een herinnering naar de klant om hem of haar te herinneren aan de onbetaalde factuur. Om de klantrelatie te onderhouden is het verstandig om zelf contact op te nemen met klanten, het kan immers om een simpele fout of omissie gaan (controleer ook zeker de ontvangst). Soms is een tweede herinnering nodig om de betaling van de klant te innen. Heeft u echter na de aanmaning nog steeds niet betaald, dan kunt u ervoor kiezen om een incassobureau in te schakelen.

Begin wel op tijd

Heeft u uw klanten (herhaaldelijk) eraan herinnerd dat ze de factuur moeten betalen en de betaling is nog niet binnen? Dan is het een goed idee om een incassobureau in te schakelen. Wacht hier niet te lang mee, want ook lopende claims kunnen vervallen. Als dit gebeurt, kunt u uw geld niet claimen. De wettelijke betalingstermijn is vijf jaar. Hoe eerder u begint, hoe groter uw kansen op een succesvolle incasso.

Vragen over dit artikel?