blog

Zo zet je jouw bedrijf in een goed daglicht

04-05-2022

Als je een bedrijf hebt zijn er honderden dingen om mee rekening te houden en aan te denken. Een goed product of een goede dienst op de markt brengen. Leadgeneratie niet vergeten. Een goede website, goed personeel en ga zo maar door. Wat echter ook belangrijk is is hoe jouw onderneming door de klant bekeken wordt. Heb je een goede reputatie? Of zit er misschien toch ergens een kink in de kabel? Hoe dan ook zijn er wel wat manieren om jouw onderneming in een goed daglicht te zetten. Hier vind je alvast enkele tips!

Besteed er aandacht aan

De beste tip om je onderneming in een goed daglicht te zetten is er ook intern aandacht aan te besteden. Niet voor niets beschikken vele internationale bedrijven over een afdeling public affairs. Dit zijn werknemers wiens taak het is om over de reputatie van de onderneming te waken. Wiens taak het is om de perceptie bij het grote publiek positief te maken. Het draait om alles dat te maken heeft met contact met de buitenwereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan artikelen die in de media verschijnen, aan eigen persberichten of zelfs iets simpel als het beheren van jouw socials. Aandacht besteden aan public affairs betekent niet per se dat je het budget moet hebben om daar iemand fulltime voor in te schakelen. Het betekent dat je niet moet vergeten dat onderdeel te maken van het gehele takenpakket.

Speel in op de wensen van de klant

De beste manier om jezelf in een positief licht te zetten? Dat is natuurlijk inspelen op de wensen van de klant. Dat kan op verschillende manieren. Zo kan je een goed product of een goede dienst in de markt zetten maar ook daarnaast kan je heel wat ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan de juiste informatie verstrekken aan de klant. Denk aan een goede service. Denk aan rekening houden met suggesties van jouw klanten. Het begint met een open communicatie met de klant. In het Engels bestaat de term advocacy. Dit kan je vertalen als belangenbehartiging en betekent dat je klanten zover moet krijgen om zich positief over jouw merk, product of bedrijf uit te laten. En dat is iets dat je doet door een open communicatie met de klanten te hebben. Pas dan weet je wat er speelt en pas dan kan je flexibel rekening houden met hun wensen. Een kleine moeite op dat vlak kan nog jaren een positieve connotatie bij de klanten geven.

Vergeet de eigen werknemers niet

Het is iets dat bij veel ondernemingen wel eens vergeten wordt: de eigen werknemers zijn een bron van reputatie. Als je jouw werknemers niet op nummer 1 zet of slecht behandeld straalt dat af op de rest van jouw onderneming. Mensen praten en dat geldt ook voor werknemers. Als zij klagen in hun omgeving over jouw manier van werken dan zijn dat al heel wat potentiële klanten die in rook op gaan. Als zij daarentegen zich net positief uitlaten over jouw onderneming zijn dat heel wat potentiële klanten die je kunt winnen. Dat is dan ook de reden dat een goede reputatie belangrijk is. Mensen laten zich daardoor leiden. Als je voor de rest niets weet over een bedrijf of geen duidelijke voorkeur hebt dan shop je bij de onderneming waar je positieve zaken over hebt gehoord.

Vragen over dit artikel?